کد مطلب:150288 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

جرات انتخاب، همه ی انتخاب
در كربلا دو جبهه روبروی هم هستند، یكی جبهه ی حكمت است و دیگری جبهه ی انبوه آدمهای بی حكمت. جبهه ی حكمتی كه از جسم و پوست و گوشت و استخوان و زمین زمان می گذرد و برق اسلحه ها متوقفش نمی كند و وقتی اسلحه ها نتوانست انسان را در این جبهه متوقف كند، انسان می تواند اراده كند آنچه را كه باید اراده كند. شما به این نكته از حیات و سلیقه و خوی بشری توجه كنید كه بسیاری وقتها بشر آنچه را كه باید انتخاب كند و می داند كه باید انتخاب كند، انتخاب نمی كند. به عنوان مثال فرض كنید شما می پذیرید كه نماز شب خواندن شأن شماست. وقتی به شما پیشنهاد می شود نماز شب بخوان، اراده می كنید، ولی خوابتان می برد. اما در حالتی دیگر ممكن است وقتی به شما خواندن نماز شب پیشنهاد شود اصلا نپذیرید و بگویید: ما از صبح تا شب كار می كنیم، دیگر نمی توانیم برای نماز شب بیدار شویم!!


شما در این حالت جرأت انتخاب ندارید كه نمی پذیرید، كسی كه بنا ندارد در جرگه ی نمازشب خوانها درآید، او آنچه را باید انتخاب كند، انتخاب نمی كند، ولی آن كه خوابش برد جزء نمازشب خوانهاست. این فردی كه به شما اعتراض می كند كه چرا مرا به افق نمازشب خواندن دعوت می كنی؟ این آدم نمی خواهد انتخاب كند.